Paleontologové objevili fosilní pozůstatky obřího druhohorního mořského predátora

28.08.2022 - Stanislav Mihulka

Nemilosrdný mořský obr Thalassotitan atrox vládl potravnímu řetězci křídového moře v oblasti dnešního Maroka

<p><em>Thalassotitan atrox</em> řádil v oceánu v oblasti dnešního Maroka. <em>(ilustrace: University of Bath, Andrey Atuchin, CC BY 4.0)</em></p>

Thalassotitan atrox řádil v oceánu v oblasti dnešního Maroka. (ilustrace: University of Bath, Andrey Atuchin, CC BY 4.0)

Mosasauři představují podivuhodnou skupinu druhohorních mořských plazů čeledi Mosasauridae, kteří Zemi obývali jen poměrně krátce – pouze ve svrchní křídě, před zhruba 95 až 66 miliony let. Osudným se jim stalo masové vymírání po dopadu meteoritu v Chicxulubu

Přestože mosasauři vymřeli společně s neptačími dinosaury, nejsou jim blízce příbuzní. Patřili mezi šupinaté plazy a v dnešní přírodě jim jsou nejbližšími příbuznými hadi a varani. S jistou nadsázkou lze říct, že šlo o obrovské mořské hady s velkou tlamou plnou ostrých zubů.

Byli to velcí, někdy až obrovští predátoři křídových moří, kde plnili podobnou roli jako dnešní kosatky (Orcinus orca) nebo třeba velcí bílí žraloci (Carcharodon carcharias). Otázka maximální velikosti mosasaurů je stále předmětem dohadů – největší z nich zřejmě dorůstali délky okolo 15 metrů.

Nemilosrdný mořský obr

K těm větším patřil i mosasaurus, jehož části lebky, čelisti a dalších fosilních pozůstatků objevili paleontologové poblíž Kasablanky v západním Maroku. Podle badatelů mohl měřit okolo 10 metrů. Vědci mu dali jméno Thalassotitan atrox – pojmenování má původ v řečtině a vychází ze slov „thalassa“ a „titan“, což znamená „mořský obr“. Druhové jméno atrox lze přeložit jako „krutý“ nebo „nemilosrdný“.

Na rozdíl od většiny mosasaurů měl Thalassotitan atrox širší tlamu a krátké kuželovité zuby, které mu umožňovaly vyvinout velkou sílu při útocích na kořist. Z fosilních nálezů vyplývá, že kořistí těchto mořských obrů se vedle dalších mořských plazů, například plesiosaurů, nezřídka stávali i mosasauři.

TIP: Malý mosasaurus Xenodens lovil hlavonožce: Jeho čelist připomínala pilu

Objev thalassotitana nám opět ukazuje, jak bohatý a pestrý byl život na Zemi těsně před koncem éry neptačích dinosaurů. Řada tehdejších druhů byla vysoce specializovaná k životu v ekosystémech na konci křídy,uvádí paleontolog Nour-Eddine Jalil z francouzského Paleontologického výzkumného centra Národního přírodovědného muzea v Paříži.