Pálivý experiment: Astronauti si na palubě ISS vypěstovali vlastní chilli papričky

Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice si astronauti pochutnali na tacos s vlastnoručně vypěstovanými chilli papričkami

08.12.2021 - Stanislav Mihulka

Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice nedávno už podruhé vypěstovali chilli papričky. Posádka je tentokrát využila při přípravě chutných tacos. Ačkoliv s tím původně v NASA nepočítali, tento „zahradnický“ experiment, nazvaný „Plant Habitat-04 experiment“ (PH-04), přinesl hned dva zajímavé světové rekordy. Sklizeň ve vesmíru nasytila největší počet astronautů zároveň – současná Expedice 66, která testovala úrodu papriček, má totiž 7 členů posádky. Jde také o doposud nejdelší experiment na palubě ISS.

Jak uvedl vedoucí experimentu Matt Romeyn, pěstování papriček mělo původně trvat 120 dní. Jejich vývoj se ale poněkud opozdil oproti papričkám, které byly zároveň pro srovnání pěstovány na Zemi, a sklizeň na palubě ISS musela být odložena o 17 dní. Celý experiment tak trval 137 dní. Doposud nejdelší pokusem na ISS přitom bylo pěstování okrasných květin ostálek v roce 2016, které trvalo 90 dní.

Papričky na orbitě

Hlavní roli v experimentu PH-04 sehrály populární americké papričky „Hatch“, které se již déle než století pěstují v oblasti Hatch Valley v Novém Mexiku. Odborníci NASA nejprve papričky přizpůsobovali podmínkám na ISS, aby zajistili jejich úspěšný růst a následně i sklizeň na oběžné dráze.

TIP: Další sklizeň ve vesmíru: Astronauti si na ISS vypěstovali vlastní zeleninu

Jak odborníci předpokládali, kosmické papričky jsou velmi pikantní. Nadšení z úspěchu experimentu nejsou jen vědci na Zemi, potěšení neskrývají ani samotní členové posádky ISS, kteří si na chilli papričkách pochutnali. Astronautka Kayla Barronová zveřejnila na sociálních médiích informaci o „taco večeru“, který se na palubě stanice konal. Po úspěchu s chilli papričkami budou brzy následovat další experimenty s kosmickou zeleninou.