Panenská kometa Borisov: Podle vědců ji tvoří 4,5 miliardy starý materiál

Astronomové se domnívají, že známý mezihvězdný poutník – kometa 2I/Borisov pravděpodobně nikdy neprošla dostatečně blízko hvězdě a představuje tak pozůstatek nedotčené hmoty z oblaku plynu a prachu, ve kterém se zrodila

13.04.2021 - Martin Reichman

Kometu s formálním označením 2I/Borisov objevil amatérský pozorovatel Genadij Borisov v srpnu roku 2019 a o několik týdnů později se ukázalo, že tento objekt přilétá do Sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru

Podle Stefana Bagnula ze severoirské observatoře a planetária v Armaghu by kometa 2I/Borisov mohla představovat první skutečně nedotčenou kometu, jakou jsme kdy pozorovali. Podle vědců totiž před svým průletem Sluneční soustavou v roce 2019 nikdy neprošla takto blízko žádné jiné hvězdy.

Stefano Bagnulo a jeho kolegové pro svá detailní pozorování komety 2I/Borisov metodou polarimetrie použili přístroj FORS2 pracující ve spojení s dalekohledem VLT na observatoři Paranal v Chile. Jelikož tento postup je běžně využíván ke studiu komet a dalších malých těles Sluneční soustavy, mohli vědci informace získané o tomto mezihvězdném poutníkovi porovnat s údaji o objektech místních.

První panenská kometa

Ukázalo se, že polarimetrické vlastnosti komety 2I/Borisov se odlišují od podobných těles ve Sluneční soustavě, s jedinou výjimkou – C/1997 O1 (Hale-Bopp). Kometa Hale-Bopp vzbudila značnou pozornost veřejnosti na konci 90. let 20. století, protože byla snadno pozorovatelná pouhým okem, a astronomy zaujala tím, že patří ke kometám s hmotou nejméně zasaženou slunečním zářením, jakou dosud spatřili. Inspirovala ale také třeba příslušníky sekty Heaven’s Gate k hromadné sebevraždě při níž zahynulo 39 lidí. Členové sekty prý věřili, že za kometou letí vesmírná loď, která je odveze do světa vyšších bytostí.

Předpokládá se, že kometa Hale-Bopp před posledním návratem prošla kolem Slunce pouze jednou (před více než 4200 lety), a proto je její hmota jen málo pozměněna působením slunečního větru a záření. To znamená, že je téměř původní, má tedy velmi podobné složení jako hmota v oblaku plynu a prachu, ze kterého se zhruba před 4,5 miliardami lety zformovala (stejně jako ostatní objekty Sluneční soustavy).

Analýzou polarizace a barvy záření přicházejícího od komety 2I/Borisov se členové týmu snažili získat informace o jejím složení, a nakonec dospěli k závěru, že ji tvoří ve skutečnosti ještě mnohem původnější hmota, než kometu Hale-Bopp. To znamená, že tento materiál nese téměř nepoškozenou informaci o oblaku plynu a prachu, ve kterém se kometa 2I/Borisov zformovala.

TIP: Cesta mezihvězdného poutníka: Odkud pochází kometa 2I/Borisov?

Prachoplynová obálka (koma) obklopující jádro komety 2I/Borisov, obsahovala kompaktní zrna o průměru 1 mm nebo větším. Navíc se ukázalo, že relativní obsah oxidu uhelnatého a vody se dramaticky měnil během přibližování komety ke Slunci. Členové autorského týmu astronomů se domnívají, že toto chování je důsledkem složení jádra z materiálů, které se zrodily v různých částech mateřského planetárního systému.