Polární astronomie: Nový Grónský radioteleskop se zaměří na černé díry

20.06.2018 - Stanislav Mihulka

Nejsevernější základna amerického letectva Thule se stala domovem nového radioteleskopu. Jeho cílem budou černé díry

<p>Grónský teleskop pracuje 1 207 kilometrů za polárním kruhem</p>

Grónský teleskop pracuje 1 207 kilometrů za polárním kruhem

Grónsko je nejen zemí chladu a ledu, ale také pozoruhodných technologií. Od teď se Grónsko může chlubit i tím, že hostí velký radioteleskop, vybavený anténou ve tvaru talíře o průměru 12 metrů.

Grónský teleskop byl sestaven v roce 2017 a nyní byl zapojen do plného provozu, jako součást globální sítě radioteleskopů, která zahrnuje i soustavu radioteleskopů ALMA v Chile. Jde o projekt Event Horizon Telescope (EHT), který je určen ke studiu dvou supermasivních černých děr. Jednou z nich je černá díra v jádru Mléčné dráhy, druhou je její mohutnější protějšek v jádru blízké galaxie M87.

Radioteleskop za polárním kruhem

Nový radioteleskop vyrostl na severozápadním pobřeží Grónska, v areálu proslulé americké letecké základny Thule. Je to nejsevernější základna amerického letectva, která se nachází 1 207 kilometrů severně od polárního kruhu.

TIP: Detailní pohled na černou díru? Díky dalekohledu o velikosti Země již za rok

Síť radioteleskopů Event Horizon Telescope vlastně vytváří jeden gigantický radioteleskop z celé planety Země. Podle odborníků hraje Grónský teleskop v této síti významnou roli. Bez zapojení tohoto teleskopu by prý například vůbec nebyli schopni pořídit vytoužený snímek supermasivní černé díry v centru galaxie M87.

ScienceNordic