Rusko představilo model vlastní vesmírné stanice: Hotová má být v roce 2035

18.08.2022 - Martin Reichman

Rusko představilo model vlastní vesmírné stanice. Hotová má být nejpozději v roce 2035 a mohla by plnit i vojenské účely.

<p>Vizualizace budoucí ruské vesmírné stanice.<em> (foto: Roskosmos, CC0)</em></p>

Vizualizace budoucí ruské vesmírné stanice. (foto: Roskosmos, CC0)

Zástupci ruské vesmírné agentury Roskosmos představili v tomto týdnu model vlastní vesmírné stanice. Ruská média ji označují přezdívkou „Ross“ a hotová by měla být nejpozději v roce 2035. Představení vlastní vesmírné stanice navazuje na dříve avizované rozhodnutí o stažení Ruska z projektu Mezinárodní vesmírné stanice. Podle Jurije Borisova, kterého prezident Vladimir Putin jmenoval minulý měsíc do čela Roskosmosu platí, že Rusko po roce 2024 opustí ISS.

Ruské plány počítají v první fázi s čtyřmodulovou stanicí. Poté má následovat vypuštění dalších dvou modulů a servisní platformy. Novou stanici by po jejím dokončení mohla současně využívat až čtveřice kosmonautů. Podle dostupných informací by ruská vesmírná stanice nebyla využívána trvale a kosmonauti by ji zřejmě využívali jen dvakrát ročně.

Maketa budoucí vesmírné stanice. (foto: Roskosmos, CC0)

Ruská státní média naznačují, že spuštění první etapy je plánováno na roky 2025-2026, nejpozději do roku 2030. Zahájení druhé a poslední etapy je plánováno na roky 2030-2035. Jak daleko jsou přípravy ale není jasné. Pro některé části stanice zřejmě existují konkrétní návrhy, u jiných segmentů ale stále probíhají práce na designu.

TIP: Patří ISS  do starého železa? Co bude s Mezinárodní vesmírnou stanicí až doslouží?

Plány na vybudování vlastní vesmírné stanice okomentoval i bývalý šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin, který prohlásil, že by mohla plnit i vojenské účely. Rogozin je známý svými ostrými prohlášeními na adresu Západu a nikdo další plány na vojenské využití stanice nepotvrdil.