Šestice malých cubesatů SunRISE bude fungovat jako ohromný radioteleskop

03.04.2020 - Stanislav Mihulka

Sestava malých satelitů má zastoupit velký vesmírný teleskop. Zkoumat mají rádiové vlny Slunce během slunečních erupcí

<p>Šest cubesatových jednotek vytvoří formaci na ploše o velikosti zhruba 10 kilometrů. Společně mají pracovat jako velký a výkonný radioteleskop.</p>

Pokud jde o vesmírné observatoře, až doposud jsme spoléhali spíše na velké a drahé teleskopy. V řadě případů ale existuje jednodušší řešení – poslat do vesmíru sestavu malých satelitů, které budou společně pracovat jako velký a výkonný radioteleskop. Přesně to teď plánuje americká NASA s projektem SunRISE (Sun Radio Interferometer Space Experiment).

Cubesaty mise SunRISE by měly vyrazit do vesmíru nejdříve v červenci 2023. Cílem této mise, která přijde asi na 63 milionů dolarů (přibližně 1,6 miliardy Kč), bude výzkum rádiových vln, která vysílá Slunce během slunečních erupcí, zejména při výronech koronální hmoty (CME).

Sestava topinkovačů

Satelity zhruba o velikosti topinkovače, které se budou skládat ze 6 cubesatových jednotek, vytvoří formaci na ploše o velikosti zhruba 10 kilometrů. Zemi budou obíhat na geosynchronní dráze ve výšce 35 tisíc kilometrů. Budou se držet dostatečně daleko od pozemské ionosféry, která brání průchodu rádiových vln právě na těch frekvencích, s nimiž budou pracovat cubesaty SunRISE.

TIP: Mise do neznáma: Flotila cubesatů míří do přehlížené ignorosféry

Šestice cubesatů bude fungovat jako jeden velký radioteleskop. Pořízené snímky rádiových vln na frekvencích od 20 MHz až pod 1 MHz budou cubesaty posílat na Zemi prostřednictvím komunikační sítě Deep Space Network. Virtuální vesmírný teleskop SunRISE bude schopný vytvářet 3D mapy slunečních erupcí a měl by nám poodhalit procesy urychlování částic slunečního větru v blízkosti Slunce.

• Zdroj fotografií: NASA, Justin C. Casper (University of Michigan)