Solar Orbiter poslal domů snímky a data z prvního přiblížení ke Slunci

Americká sonda Solar Orbiter zachytila na Slunci „slunečního ježka“ a řadu dalších zajímavých věcí

23.05.2022 - Stanislav Mihulka

V únoru 2020 do vesmíru zamířila evropská sonda Solar Orbiter, která nyní krouží kolem Slunce a zkoumá ho. Letos 26. března se sonda poprvé proletěla perihéliem své oběžné dráhy a dostala se tak nejblíže ke Slunci. V té době sondu dělilo od Slunce zhruba 48 milionů kilometrů, což je méně než kolik dělí naši mateřskou hvězdu a Merkur (58 milionů kilometrů).

Na pozemské poměry jde samozřejmě o značnou vzdálenost, naše hvězda ale natolik žhne, že dokázala zahřát tepelný štít sondy na přibližně 500 °C. Solar Orbiter s takovými extrémy samozřejmě počítá a je vybavený novými technologiemi, které zajišťují bezpečné rozptýlení tepla, aby sonda zůstala celá a její přístroje mohly pracovat.

Ježek na Slunci

Solar Orbiter nedávno poslal na Zemi velký objem snímků, videí a dat, které sonda pořídila při svém prvním přiblížení ke Slunci. Jsou mezi nimi například záznamy velkolepých slunečních erupcí, úchvatné pohledy na severní a jižní pól Slunce, a také podivuhodné struktury, jakou je například „sluneční ježek" (Solar hedgehog).

Ty snímky jsou opravdu dechberoucí. I kdyby Solar Orbiter od zítřka už nic neposlal, budeme jeho dosavadní výsledky zpracovávat dlouhá léta,“ uvedl David Berghmans z Královské belgické observatoře.

TIP: Evropská sonda Solar Orbiter poprvé zachytila sluneční výron koronální hmoty

David Berghmans je vedoucí týmu experimentu Extreme Ultraviolet Imager (EUI), což je zařízení, které pořizuje snímky sluneční korony ve vysokém rozlišení. A právě EUI se podařilo zachytit fascinující fenomén „slunečního ježka“ – přibližně 25 tisíc kilometrů velké struktury, připomínající ježka s bodlinami, který hledá žížaly na Slunci.