hmyz

Odborníci projektu s příznačným názvem Buglife spolupracovali s agenturou Kent Wildlife Trust a společně sledovali početnost britského hmyzu v průběhu posledních let.

09. 05. 2022

Zlatěnka ohnivá v celé kráse u vletového otvoru do hnízda svého hostitele – samotářské vosy. Kontroluje přítomnost hostitele a za okamžik zmizí v hnízdě

16. 04. 2022

Charakteristický tvar svícníku Sandersonova (Ceropegia sandersonii) rostlině vysloužil přezdívku „padáková“ nebo také „lucernová květina“. Snímek ukazuje květ při pohledu zboku a seshora.

31. 01. 2022

Japonci znají cvrčky a kobylky, stále více se ale prodávají i bourci nebo třeba pavouci.

30. 01. 2022

28. 01. 2022

26. 01. 2022

Takto v detailu se mohou měňavé metalické krovky zdát takřka nepřehlédnutelné. Ve skutečnosti ale zřejmě mají velmi dobré kamuflážní vlastnosti. Na snímku je druh Chrysocoris stollii z čeledi štítovkovitých (Scutelleridae), který je běžný v jihovýchodní Asii.

05. 01. 2022

Stínka skvrnitá (Porcellio spinicornis) při svlékání. Stará pokožka často slouží jako první zdroj vápníku a dalších stavebních látek

13. 12. 2021

06. 12. 2021

Dobyvatelé Austrálie

Již ve starověku si pozorovatelé přírody povšimli neobvyklé schopnosti množení u zajíců a králíků, kteří se dokonce stali jakýmsi symbolem plodnosti. Není divu. Vždyť zajíci se například dokážou pářit již ve svých třech až čtyřech měsících života a samice mohou být znovu oplodněny téměř okamžitě po vrhu mláďat. Limitujícím faktorem množství vrhů v jedné sezóně je zejména roční období. V Evropě se mohou zajíci množit pouze na jaře a v létě. Naproti tomu v Austrálii se tito zavlečení savci množí po celý rok až v sedmi jednotlivých vrzích! Právě to už dříve způsobilo velké problémy s jejich přemnožením.

Zajíci se stali symbolem plodnosti a jara, ale také nevinnosti a něhy – důvodem je jejich vzezření a fakt, že jsou lovnou zvěří a častou potravou mnoha predátorů včetně člověka. Objevují se rovněž v mytologii mnoha etnik a národů, od Aztéků přes střední Afriku až po Japonsko, Koreu a Čínu. Většinou jsou vnímáni pozitivně, ale například v židovském folklóru je zajíc symbolem zbabělosti.

20. 11. 2021

Komby jižní se živí hmyzem, především motýly, můrami a brouky, ale také pryskyřicí ze stromů.

13. 11. 2021

Hlava mravenčího vojáka zachycená elektronovým mikroskopem (SEM). Na snímku je vlevo vidět jedno ze složených očí a pod rozšířenou hlavou jsou patrné čelisti. (foto: Profimedia)

08. 11. 2021

Zpočátku je vosí královna na všechnu práci sama. Až první generace dělnic, která se vylíhne po 5 až 6 týdnech, přebírá namáhavou práci se stavěním hnízda a péčí o vajíčka.

30. 10. 2021

Srílanská skákavka druhu Plexippus petersi. Na snímku je zachycena samice plná vajíček.

20. 10. 2021

Hmyz nabízí z výživového hlediska nutričně-efektivní zdroj bílkovin, zrovna tak jako maso. A více bílkovin než třeba sója.

07. 10. 2021

Mravenci jsou zcela po zásluze příkladem pracovitosti a schopnosti spolupracovat.

06. 10. 2021