železnice

Úzká a vysoká

Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA

Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem Cumbres Pass, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru. Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. 

30. 07. 2020

Nejčtenejší


S výhledem na Skalnaté hory

Kde: Kanada
Rekord: první železnice spojující východní a západní pobřeží Kanady
Nejvyšší bod: sedlo Kicking Horse, 1 643 m n. m.
Délka tratě: 4 801 km (Montreal – Vancouver) 

První kanadská železnice byla postavena roku 1836 nedaleko Montrealu. Od té doby se systém rozrostl na téměř padesát tisíc kilometrů, z nichž jen 129 je elektrifikovaných – prakticky všude dopravu zajišťují dieselové lokomotivy. Traduje se, že Kanadská konfederace vznikla i díky železnici: nákladná výstavba vyčerpala státní pokladnu a všichni si také uvědomovali potřebu vzniku trati, která by propojila Kanadu naskrz, od Pacifiku k Atlantiku. 

Budování Kanadské pacifické dráhy trvalo pět let a stálo (v přepočtu na dnešní ceny) asi 12,5 mld. Kč, než byla konečně roku 1885 dokončena. V následujících desetiletích, spolu s dostavbou dalších úseků až na dnešní celkovou délku sítě 22 tisíc kilometrů, hrála důležitou roli v osidlování do té doby prakticky opuštěného kanadského západu. Zatímco cesta prvního transkontinentálního pasažéra z Montrealu do Port Moody (městečka na okraji Vancouveru) trvala šest dnů, dnes zabere polovinu. I zde ale vyjíždí luxusní vlaky, které mají na cestě několik zastávek v nejzajímavějších místech; pak je třeba počítat se zhruba dvoutýdenní cestou.

11. 10. 2019

Neúnavný dříč

Mašina určená pro tažení vagónů pro bývalé průmyslové oblasti v okolí Philadelphie, Pensylvánie, USA.

03. 08. 2019

Ze vstupní haly cestující po zakoupení jízdenek procházeli do čekáren, případně přímo na nástupiště

28. 02. 2019


Reklama

Jasně modrý vodíkový vlak Coradia iLint

21. 09. 2018

Společný systém tří horských železnic – Dárdžiling, Kalka-Shimla a Nilgiri – je od roku 2008 zapsán na seznamu UNESCO.

23. 05. 2018

<p>Dráha mezi Budějovicemi a Mauthausenem se z větší části stavěla pro parní lokomotivy, až do roku 1872 po ní však jezdila koňská spřežení.</p>

27. 09. 2017

<p>Nostalgické linky provozuje&nbsp;Orient Expres na několika&nbsp;trasách po Evropě, projíždí&nbsp;i Českou republikou.</p>

01. 08. 2017
23. 03. 2017
03. 06. 2016

Reklama

20. 05. 2016
03. 04. 2015
04. 02. 2015
15. 06. 2014
24. 03. 2014
08. 08. 2013

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907