železnice

Autonomní železniční dron Staaker BG-300.

27. 08. 2021

Nejčtenejší


Švýcarská spojka

Název: Gotthardský úpatní tunel
Délka: 57 kilometrů
Kde: Švýcarsko

V současnosti nejdelší železniční tunel světa spojuje švýcarské obce Erstfeld a Bodio a po dvaceti letech výstavby jej slavnostně otevřeli v červnu 2016. Křižuje alpský masiv, do něhož vniká u samého úpatí – k portálům tunelu tedy nevede nebezpečné stoupání po úbočí. Jedná se tak zároveň o nejdelší „úpatní“ trasu procházející přes Alpy. Stavbu tunelu schválili Švýcaři v referendu v roce 1992 a o čtyři roky později započaly práce. Původně se počítalo s dokončením na konci roku 2016, nicméně dělníci zvládli úkol o půl roku dřív. Při dolování se vykopalo zhruba 28 milionů tun horniny a celý projekt stál v přepočtu 288 miliard korun. (foto: Profimedia)

02. 06. 2021

Landwasserský viadukt je jednokolejný šestiklenbový zakřivený železniční viadukt, který se vine nad švýcarskou říčkou Landwasser a spojuje zastávky Alvaneu a Filisur. Na své jihovýchodní straně ústí do 216 metrů dlouhého Landwasserského tunelu. Viadukt navrhl Alexander Acatos a v letech 1901 až 1902 jej postavila firma Müller & Zeerleder. Stavba, která se nachází ve výšce přes tisíc metrů nad mořem, je 65 metrů vysoká a na délku měří 136 metrů. Od roku 2008 je viadukt součástí kulturního dědictví UNESCO. (foto: Profimedia)

25. 11. 2020

Součástí trati je i přes šest kilometrů dlouhý Bohinjský tunel, který byl otevřen v roce 1906 a dodnes je nejdelší ve Slovinsku.

06. 11. 2020


Reklama

25. 09. 2020

Úzká a vysoká

Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA

Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem Cumbres Pass, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru. Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. 

30. 07. 2020

S výhledem na Skalnaté hory

Kde: Kanada
Rekord: první železnice spojující východní a západní pobřeží Kanady
Nejvyšší bod: sedlo Kicking Horse, 1 643 m n. m.
Délka tratě: 4 801 km (Montreal – Vancouver) 

První kanadská železnice byla postavena roku 1836 nedaleko Montrealu. Od té doby se systém rozrostl na téměř padesát tisíc kilometrů, z nichž jen 129 je elektrifikovaných – prakticky všude dopravu zajišťují dieselové lokomotivy. Traduje se, že Kanadská konfederace vznikla i díky železnici: nákladná výstavba vyčerpala státní pokladnu a všichni si také uvědomovali potřebu vzniku trati, která by propojila Kanadu naskrz, od Pacifiku k Atlantiku. 

Budování Kanadské pacifické dráhy trvalo pět let a stálo (v přepočtu na dnešní ceny) asi 12,5 mld. Kč, než byla konečně roku 1885 dokončena. V následujících desetiletích, spolu s dostavbou dalších úseků až na dnešní celkovou délku sítě 22 tisíc kilometrů, hrála důležitou roli v osidlování do té doby prakticky opuštěného kanadského západu. Zatímco cesta prvního transkontinentálního pasažéra z Montrealu do Port Moody (městečka na okraji Vancouveru) trvala šest dnů, dnes zabere polovinu. I zde ale vyjíždí luxusní vlaky, které mají na cestě několik zastávek v nejzajímavějších místech; pak je třeba počítat se zhruba dvoutýdenní cestou.

11. 10. 2019

Neúnavný dříč

Mašina určená pro tažení vagónů pro bývalé průmyslové oblasti v okolí Philadelphie, Pensylvánie, USA.

03. 08. 2019

Ze vstupní haly cestující po zakoupení jízdenek procházeli do čekáren, případně přímo na nástupiště

28. 02. 2019

Jasně modrý vodíkový vlak Coradia iLint

21. 09. 2018

Reklama

Společný systém tří horských železnic – Dárdžiling, Kalka-Shimla a Nilgiri – je od roku 2008 zapsán na seznamu UNESCO.

23. 05. 2018

<p>Dráha mezi Budějovicemi a Mauthausenem se z větší části stavěla pro parní lokomotivy, až do roku 1872 po ní však jezdila koňská spřežení.</p>

27. 09. 2017

<p>Nostalgické linky provozuje&nbsp;Orient Expres na několika&nbsp;trasách po Evropě, projíždí&nbsp;i Českou republikou.</p>

01. 08. 2017
23. 03. 2017
03. 06. 2016
20. 05. 2016

Stránky

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907