Vědci poprvé pozorovali bleskurychlé změny záření během divoké erupce magnetaru

31.12.2021 - Stanislav Mihulka

Magnetary, extrémně magnetické neutronové hvězdy, bez varování odpalují gigantické erupce záření. Nový výzkum poodhalil jejich tajemství

<p>Obří erupce magnetaru</p>

Obří erupce magnetaru

Magnetary tvoří velmi extrémní skupinu v rámci již tak dost extrémních neutronových hvězd. Kromě toho, že se skládají z nesmírně husté hmoty, vytvářejí nejsilnější známá magnetická pole ve vesmíru. V současné době známe jen zhruba okolo 30 magnetarů.

Magnetary jsou velmi zajímavé objekty – zcela náhle a bez varování například odpalují velmi energetické a obrovské exploze, o nichž stále víme jen velmi málo. Tyto exploze trvají jen zhruba desetinu sekundy, uvolní se při nich ale energie, která odpovídá energii vyzářené Sluncem za 100 tisíc let. Jednu takovou explozi nedávno detailně analyzoval mezinárodní tým odborníků, které vedl Alberto J. Castro-Tirado ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Andalucía (IAA-CSIC).

Záření erupce magnetaru

Vědci se zaměřili na erupci gama záření, označenou jako GRB2001415, která byla detekovaná 15. dubna 2020, pomocí zařízení Atmosphere-Space Interactions Monitor (ASIM), které pracuje na Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Odpálil ji magnetar v jiné galaxii. Na samotném pozorování se nepodíleli žádní lidé, provedl ho systém s umělou inteligencí.

TIP: Magnetar odpálil v Mléčné dráze extrémně silný výtrysk rádiového záření

Vědci se už 20 let snaží detekovat u magnetarů vysokofrekvenční kvaziperiodické oscilace záření. Dosavadní výsledky tohoto úsilí byly ale nepřesvědčivé. Castro-Tirado a jeho kolegové teď ale jako první nalezli takové oscilace (zjednodušeně prudké kolísání pozorovaného gama záření), které se odehrálo během maxima zmíněné erupce magnetaru. Badatelé věří, že výsledky výzkumu přispějí k pochopení těchto úchvatných gigantických erupcí magnetarů.