Vědci vytvořili umělý jazyk: Je mimořádně úspěšný v ochutnávání whisky

08.08.2019 - Stanislav Mihulka

Umělý jazyk má dva typy chuťových pohárků a funguje podobně, jako jeho lidský protějšek

<p>Bionický jazyk může posloužit například k odhalování padělaného alkoholu, hlídat bezpečnost potravin nebo hledat jedy v životním prostředí.</p>

Vědci v dnešní době vyvíjejí umělou kůži, umělé oči nebo i umělé mozky. Britští vědci nedávno přispěli do seznamu umělých orgánů s další novinkou – umělým jazykem. Skutečný jazyk sice příliš nepřipomíná, je ale skvělý v ochutnávání whisky.

Nejde o první umělý jazyk na světě, nové zařízení má ale vylepšenou strukturu, která zahrnuje dva typy umělých kovových chuťových pohárků, tedy chemoreceptorů, které na lidském jazyku vnímají chuť. Tyto umělé chuťové pohárky jsou vytvořené z uspořádaných mikroskopických plátků zlata a hliníku a jsou zhruba 500× menší, než jejich protějšky na lidském jazyku.

TIP: Vůně chutí a chuť vůní: Čichové receptory máme i na jazyku

Podle tvůrců funguje nový umělý jazyk vlastně dost podobně jako ten lidský. Nedokáže sice identifikovat jednotlivé chemikálie, které by rozlišily například kávu od ananasového džusu, ale snadno zvládne rozlišit dva nápoje, které tvoří složitá směs různých látek a chutí, jako například dvě různé whisky. Během testů měl bionický jazyk 99% úspěšnost.

Umělý jazyk tak rozpozná nejen whisky od různých výrobců, ale určí dokonce i whisky stejného výrobce, ale různého stáří. V budoucnu by podobné umělé jazyky mohly hlídat bezpečnost potravin nebo hledat jedy v životním prostředí.