Vědci získali DNA z jediné kostry ztracené kultury Toaleanů ze Sulawesi

29.08.2021 - Stanislav Mihulka

DNA mladé ženy, která žila před 7 200 lety, prozradila, že dávní obyvatelé Sulawesi byli příbuzní Austrálcům a lidem z Papuy Nové Guineje

<p>Jediný objevený hrob kultury Toaleanů</p>

Jediný objevený hrob kultury Toaleanů

Archeologové z místní univerzity na indonéském ostrově Sulawesi v roce 2015 objevili v jedné jeskyni na jihu ostrova hrob s kostrou mladé ženy, která zemřela v 17 nebo 18 letech, před zhruba 7 200 lety. Objevitelé ji pokřtili Bessé', což v místním jazyce znamená „princezna“. Šlo o významný objev, neboť šlo o jedinou známou kostru kultury Toaleanů.

Toaleané jsou záhadní a dávno zmizelí lovci-sběrači, kteří žili na Sulawesi předtím, než tam dorazili neolitičtí zemědělci z asijské pevniny, asi před 3 500 lety. Doposud jsme toho o nich mnoho nevěděli. Z mála, co jejich životě víme je zřejmé, že lovili divoká prasata a sbírali mlže. Adam Brumm z australské Griffith University a jeho kolegové zaznamenali významný úspěch, když se jim podařilo získat DNA z kosterních pozůstatků Bessé'. Izolovali ji z kosti ve vnitřním uchu.

TIP: Co prozradila DNA Vikingů? Nebyli všichni blonďatými válečníky

Získání DNA z fosilních pozůstatků v tropických oblastech bývá nesmírně obtížné. Když se to ale povede, obvykle to stojí za to. Platí to i v případě princezny Bessé'. Její DNA prozrazuje, že Toaleané byli příbuzní původním obyvatelům Austrálie, Papuáncům a lidem ze západního Pacifiku.

Kromě toho měli Toaleané ve svém genomu namíchanou i DNA vymřelých Denisovanů, jak je v této části světa obvyklé. Dokonce to vypadá, že se lidé našeho druhu křížili s Denisovany přímo na Sulawesi nebo v jeho bezprostřední blízkosti. Historie Toaleanů je teď o něco jasnější, ale výzkum této velmi zajímavé kultury i nadále pokračuje.