Vesmírná hádanka: Mohou galaktické výtrysky spouštět exploze nov?

Galaktické výtrysky a exploze nov by neměly nijak souviset. Přesto se v blízkosti výtrysku galaxie M87 vyskytuje podstatně více nov, než by jich tam mělo být. Jde jen o náhodu, nebo opravdu mohou galaktické výtrysky spouštět exploze nov?

11.10.2023 - Stanislav Mihulka

Jasná a masivní eliptická galaxie Messier 87 (M87) v souhvězdí Panny je jednou z nejhmotnějších galaxií v našem širším galaktickém sousedství. Pro astronomy jde o vděčný objekt pozorování. Supermasivní černá díra této galaxie se mimo jiné stala prvním významným cílem pro virtuální radioteleskop Event Horizont Telescope (EHT).

Na galaxii M87 je zajímavý nápadný polární výtrysk z černé díry, jehož jedna část míří téměř naším směrem. Tento výtrysk plazmatu se táhne od černé díry do vzdálenosti minimálně 5 tisíc světelných let. Vědci nedávno zjistili, že se s ním pojí jedna velice zajímavá záhada.

Galaktický výtrysk a exploze nov

Michael Shara z astrofyzikálního oddělení Amerického přírodovědného muzea a jeho spolupracovníci si totiž všimli, že v blízkém okolí výtrysku galaxie M87 nápadně často explodují novy. Exploze novy je astronomický jev, kdy bílý trpaslík v těsné dvojhvězdě nashromáždí hmotu od hvězdného partnera a exploduje, přičemž se zvýší jeho jasnost až milionkrát. Je to podobné jako u supernovy typu Ia, ale méně intenzivní.

Exploze nov by, alespoň pokud víme, neměly s galaktickým výtryskem nijak souviset – mělo by jít o na sobě zcela nezávislé jevy. Astronomové ale nedávno zjistili, že novy se v galaxii M87 zdají být netypicky zarovnány podél výtrysku, místo toho, aby byly náhodně rozptýleny po celé galaxii. Mohou snad galaktické výtrysky nějakým způsobem spouštět exploze nov?

TIP: Polární výtrysky černých děr ovlivňují tvorbu hvězd v galaxiích

Vědci prostudovali data dvou samostatných průzkumů Hubbleova vesmírného dalekohledu a identifikovali celkem 135 nov v dráze výtrysku. „Pravděpodobnost, že by k takovému rozložení došlo náhodou, je řádově 0,3 %,“ uvádějí vědci v zatím nerecenzované studii. Další hádankou je, zda jde o jev spojený pouze s galaxií M87, nebo zda se něco podobného objevuje i v jiných koutech vesmíru. K podobnému srovnání ale vědcům zatím chybí relevantní data.