Výzkum nakažlivé rakoviny ďáblů pomůže i lidským pacientům

07.10.2019 - Stanislav Mihulka

Buňky přenosné rakoviny ďáblů medvědovitých používají k maskování před imunitou stejný trik, jako buňky lidských nádorů

<p>Ďáblové jsou dnes v ohrožení přenosným nádorem. Výzkum by mohl pomoci i lidským pacientům.</p>

Největší masožraví vačnatci ďáblové medvědovití jsou dnes mimořádně ohroženi zvláštní nakažlivou rakovinou (DFT, podle anglického devil facial tumor), která devastuje jejich obličeje a šíří se mezi ďábly pokousáním. Vědci a lékaři je intenzivně zkoumají, a to nejen proto, aby se pokusili zachránit samotné ďábly. Objasnění fungování jejich rakoviny by totiž mohlo významně prospět i lidským pacientům s nádory. To potvrzuje i nový výzkum.

Když se lidské tělo snaží bojovat s rakovinou, vysílá do boje především bíle krvinky T-lymfocyty. Ty ale nejprve musejí rozeznat buňky nádoru, aby je následně mohly zničit. T-lymfocyty k rozpoznávání svých cílů používají proteiny MHC-I, které jsou součástí procesů imunitního systému, a které se objevují na povrchu buněk zasažených infekcí nebo jinými problémy.

Mnohé nádory se ale brání tím, že jejich buňky mají na svém povrchu jen málo proteinů MHC-I. Tímto trikem „zmizí z radaru“ T-lymfocytů, což brání rakovinu nejen před imunitou pacienta, ale také před stále slibnější léčbou imunoterapií.

TIP: Mateřské mléko ďáblů medvědovitých se možná stane novým zdrojem antibiotik

Australští a britští vědci studovali tento mechanismus „maskování“ před imunitou u buněk nakažlivé rakoviny ďáblů. Odhalili řadu zajímavých skutečností a mimi jiné zjistili, že tento mechanismus je zřejmě starobylý a využívají ho tím pádem mnohé druhy rakoviny. Zdánlivě odtažitý výzkum mrzutých vačnatců z Tasmánie by teď mohl nastartovat vývoj nových typů léčiv a léčebných postupů pro pacienty s nádory, zvláště s těmi odolnými, které vzdorují dosavadní léčbě.