Z kosmodromu za polárním kruhem odstartoval balonový teleskop XL-Calibur

Ze švédského kosmodromu Esrange Space Center vzlétl na čtyřdenní pouť obří balon s teleskopem, který bude pozorovat vybrané zdroje rentgenového záření v Mléčné dráze

15.07.2022 - Stanislav Mihulka

Kosmodrom a výzkumné centrum Esrange Space Center se nachází cca 200 kilometrů za polárním kruhem, asi 40 kilometrů na východ od města Kiruna na severu Švédska. Navzdory drsným podmínkám severské tajgy zde probíhá čilý vědecký výzkum. K výzkumným letům odsud startují především suborbitální rakety a stratosférické balony.

Balonová astronomie

V úterý 12. července přihlížel mezinárodní tým vědců startu „svého“ balonového rentgenového teleskopu XL-Calibur. Svou misi by měl tento 13,5 metru velký teleskop zakončit přistáním v Kanadě, kam se dostane po přeletu severního Atlantiku. Teleskop bude během letu pozorovat vybrané rentgenové zdroje v Mléčné dráze. Na mušku si vezme slavnou černou díru „hvězdné“ velikosti Cygnus X-1, neméně slavnou Krabí mlhovinu s Krabím pulzarem a další dva silně zářící rentgenové zdroje.

TIP: Balonové teleskopy mohou konkurovat Hubbleovu teleskopu za zlomek nákladů

Teleskop XL-Calibur pracuje ve výšce bezmála 40 kilometrů, kam ho vynáší obří stratosférický balon, o objemu přes milion metrů krychlových. Hlavním cílem tohoto teleskopu je osvětlit mechanismus polarizace rentgenového záření, ke které dochází u černých děr a neutronových hvězd. Teleskop XL-Calibur je vylepšenou verzí teleskopu X-Calibur, který vzlétl s balonem na přelomu let 2018 a 2019 z polární stanice McMurdo v Antarktidě.