Dvojče evropského roveru ExoMars zahájilo svou misi: Rudou planetu mu vědci připravili v Itálii

07.06.2021 - Stanislav Mihulka

Pozemní kopie roveru ExoMars zdolává záludnosti rudé planety v italském Turíně

<p>Dvojče roveru ExoMars – Ground Test Model (GTM)</p>

Dvojče roveru ExoMars – Ground Test Model (GTM)

Mise ExoMars, která je společným projektem Evropské kosmické agentury ESA a Roskosmosu, má dvě fáze – první proběhla v roce 2016, kdy se na orbitu Marsu usadila sonda Trace Gas Orbiter a o přistání se neúspěšně pokusil lander Schiaparelli EDM. Druhá fáze mise by měla proběhnout v letech 2022 a 2023, kdy by měl na povrchu Marsu přistát rover Rosalind Franklin.

Zároveň to ale neznamená, že se kolem mise ExoMars nic neděje. Rozhodně to platí pro dvojče roveru Rosalind Franklin, rover jménem Ground Test Model (GTM). Jak to v podobných případech bývá zvykem, na Zemi zůstává úplně stejný rover, který je vědcům k dispozici pro různé experimenty, simulace a řešení krizových situací.

Mars Terrain Simulator

A právě rover GTM byl nedávno zkompletován a již zahájil testovací jízdy v pozoruhodném simulátoru povrchu Marsu „Mars Terrain Simulator“. Ten provozuje italská společnost kosmických technologií ALTEC (Aerospace Logistics Technology Engineering Company) v Turíně. Pozemské dvojče roveru mise ExoMars sehraje zásadní roli při přípravě průzkumu Marsu, do něhož se pustí rover Rosalind Franklin po přistání na rudé planetě.

TIP: ESA vyzkoušela obří padák pro přistání na Mars: V průměru měří 35 metrů

Mars Terrain Simulator obsahuje celou řadu vychytávek, jejichž cílem je co nejvíce věrohodně napodobit podmínky na rudé planetě. Jedním z nich je například zařízení, které roveru simuluje „marťanskou“ gravitační přitažlivost, jejíž síla je oproti Zemi jen asi třetinová. Operátoři pozemního dvojčete GTM teď mohou testovat mnoho různých aktivit roverů, od pohybu po obtížném terénu až po používání vědeckých přístrojů a pořizování snímků.