Neobyčejná trpasličí planeta: Pluto má ledový vulkán vyšší než pozemské Andy

31.03.2022 - Stanislav Mihulka

Analýza snímků a pozorování sondy New Horizons potvrzují, že se na Plutu nacházejí masivní ledové vulkány. Podle vědců vznikly v relativně nedávné době

<p>Oblast s ledovými vulkány na povrchu Pluta. Modře jsou znázorněna místa, kde mohla probíhat kryovulkanická aktivita.</p>

V roce 2015 proletěla kolem trpasličí planety Pluto americká sonda New Horizons. Pořídila tam spoustu snímků a měření, které nám poprvé nabídly detailní pohled na tento zmrzlý svět z bezprostřední blízkosti. Planetární vědci od té doby tyto snímky a údaje studují a snaží se z nich pochopit, co se vlastně na Plutu děje.

Zřejmě nejnápadnějším rysem Pluta na snímcích sondy New Horizons je rozsáhlá ledová planina Sputnik Planitia. Na okrajích této pláně se tyčí hory a kopce, přičemž největší z nich se nacházejí v jihozápadní části. Rozkládají se na území o velikosti asi 225 km a tyčí se do výšky zhruba 7 kilometrů.

Hory Pluta

Nejvyšší z vrcholů v této oblasti nese jméno Piccard Mons. Při průletu sondy New Horizens byl bohužel z části zastíněný, takže o něm nemáme tolik údajů. O poznání lépe se podařilo prozkoumat vrchol Wright Mons, jehož výška je zhruba 4 kilometry a zabírá plochu o délce asi 150 km. Jeho masa přibližně odpovídá havajskému vulkánu Mauna Loa, který má i se svou ponořenou částí podstatně větší objem než například Mount Everest.

Kelsi Singerová z amerického institutu Southwest Research Institute a její kolegové jsou přesvědčeni, že obě zmíněné hory jsou ledové vulkány. Nevznikly prý ale jedinou mohutnou kryoerupcí, ale větším počtem blízkých menších erupcí.

TIP: Hádanka vyřešena? Proč jsou na Plutu kusy ledu velké jako mrakodrapy

Absence kráterů v této oblasti podle badatelů ukazuje, že zmíněné ledové hory vznikly relativně nedávno. Pokud mají vědci pravdu, znamená to, že na Plutu musel být dostatek energie na to, aby poháněl tak mohutnou aktivitu kryovulkánů. Zatím ale není úplně jasné, jaké procesy jsou za to zodpovědné. Podle vědců není příliš pravděpodobné, že by kryovulkanismus poháněla energie z jádra Pluta a stejně nepravděpodobně se jeví i potenciál interakcí slapových sil mezi trpasličí planetou a jejím měsícem Charonem. Nicméně důkazy o nedávné kryovulkanické činnosti jsou podle vědců příliš silné, než aby je bylo možné ignorovat.