Průlom v astrobotanice: Na odvrácené straně Měsíce vyklíčila bavlna

16.01.2019 - Stanislav Mihulka

Čínská sonda Čchang-e 4 operující na odvrácené straně Měsíce poslala na Zemi snímky, které dokazují, že tam vyklíčila semínka bavlny.

<p>Bavlna vyklíčila v mřížkovité struktuře, která je umístěná v přibližně 18centimetrovém kanystru se vzduchem, vodou a půdou.</p>

Přistávací modul Čchang-e 4, který na počátku ledna úspěšně přistál na odvrácené straně Měsíce, má na palubě biologický či ekologický experiment Lunar Micro Ecosystem. Je to neprodyšný válec o hmotnosti 3 kg, který obsahuje nezbytnou pozemskou atmosférou, půdu, vodu a šestici vybraných organismů, rostliny, houbu a živočicha. Cílem experimentu bylo vytvořit první, byť umělý ekosystém na Měsíci.

Zahrada na Měsíci

Čínští odborníci v těchto dnech prozradili, že do experimentu vložili semena huseníčku, řepky, brambor a bavlny, společně s vajíčky octomilek a s kvasinkami. Den po přistání na Měsíci experiment spustil zavlažování a biologické procesy dostaly zelenou.

TIP: Další sklizeň ve vesmíru: Astronauti si na ISS vypěstovali vlastní zeleninu

Čerstvé snímky z „ekosystému“ v experimentu Lunar Micro Ecosystem ukazují, že semena bavlny na odvrácené straně Měsíce úspěšně vyklíčila. Žádné z dalších semen ho zatím nenapodobilo, symbolický význam čínského experimentu je samozřejmě ohromný. Experiment mimo jiné ukazuje, že v budoucnu by nemuselo být pro astronauty nepřekonatelným problémem sklízet na Měsíci vlastní úrodu vypěstovanou v kontrolovaném prostředí.

IFL Science, ČTK