Rusko zůstane na Mezinárodní vesmírné stanici do roku 2028

Ruský modul na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) bude v provozu až do roku 2028. Podle agentury TASS o tom včera rozhodla ruská vesmírná agentura Roskosmos.

22.02.2023 - Martin Reichman

O prodloužení životnosti ruského segmentu ISS do roku 2028 včera rozhodla vědeckotechnická rada Roskomosu. Loni v listopadu šéf agentury Jurij Borisov řekl, že ruská účast na ISS se bude odvíjet od technického stavu modulu a dalších faktorů.

ISS je od roku 1998 společným projektem americké vesmírné agentury NASA, Roskomosu, Evropské kosmické agentury (ESA), Japonska a Kanady. Rusko kvůli tvrdým sankcím, které na něj Západ uvalil v souvislosti s invazí na Ukrajinu, loni oznámilo, že se po roce 2024 stáhne z ISS. Na konci září ale Borisov uvedl, že se jeho země bude na mezinárodním projektu podílet s největší pravděpodobností do roku 2028. Rusko plánuje vybudovat vlastní vesmírnou stanici. Roskosmos nedávno oznámil, že její návrh má být hotov do konce tohoto roku a první modul by měl vzniknout do konce roku 2027.

Záchranná mise a nová posádka

Již tento pátek by měla k ISS zamířit komická loď Sojuz MS-23, která by měla dopravit zpět na Zemi posádku Expedice 68. Ruští kosmonauti Sergej Prokopjev a Dmitrij Petelin a astronaut NASA Frank Rubio měli při březnovém návratu na Zemi použít loď Sojuz MS-22. Tu však v prosinci zasáhl mikrometeorit a ruští představitelé usoudili, že vyšší teploty v lodi v důsledku úniku chladicí kapaliny by mohly způsobit, že ji nebude bezpečné použít.

TIP: Patří ISS  do starého železa? Co bude s Mezinárodní vesmírnou stanicí až doslouží?

Podobné problémy potkaly i zásobovací loď Progress MS-21, která se k ISS připojila v říjnu 2022. Také tato kosmická loď řeší problémy s únikem chladicí kapaliny z tepelného řídicího systému. Vyšetřování tohoto incidentu stále probíhá, nicméně první zveřejněné snímky naznačují, že i v případě Progressu MS-21 je příčinou úniku kapaliny zásah mikrometeoritu, který měl v plášti lodi vytvořit otvor o průměru 12 milimetrů.

Prokopjev, Petelin a Rubio zřejmě budou muset zůstat na stanici až do 27. září 2023. Jejich pobyt na ISS tak bude delší než rok. V pondělí 27. února by měla k ISS zamířit pilotovaná mise SpaceX Crew-6, která na stanici dopraví ruského kosmonauta Andreje Fedjaeva, astronauta Spojených arabských emirátů Sultana Alneyadiho a dvojici astronautů NASA Warrena Hoburga a Stephena Bowena. Na palubě ISS by měla posádka mise Crew-6 strávit zhruba šest měsíců.

Otvor v servisní sekci lodi Progress MS-21. (foto: Roskosmos)