Skotský ostrov Skye ukrýval největšího pterosaura období jury

24.02.2022 - Stanislav Mihulka

Nově objevená fosilie ptakoještěra ukazuje, že nebe i během období jury brázdili létající obři. Pterosaurus Dearc sgiathanach měl podle paleontologů rozpětí křídel přes 2,5 metru

<p>Umělecká představa pterosaura <em>Dearc sgiathanach</em> na jurské obloze.</p>

Umělecká představa pterosaura Dearc sgiathanach na jurské obloze.

V roce 2017 jistý vysokoškolský student pátral během odlivu na pobřeží skotského ostrova Skye, vyhlášeného paleontologického ráje, po fosiliích dinosaurů. Narazil zde na kosti, z nichž se vyklubal životní objev – úžasná, výjimečně zachovalá a velmi vzácná fosilie pterosaura, který je největším známým ptakoještěrem období jury.

Není tajemstvím, že ve druhohorách žili obrovští pterosauři s rozpětím křídel až 12 metrů. To se ale týká období křídy, především jejího závěru. Pterosauři ale existovali i v období jury (a také triasu), byť proti létajícím obrům období křídy působili mnohem skroměji. Pterosaurus z ostrova Skye představoval vzácnou výjimku.

Plaz z ostrova Skye

Nově objevený obr dostal jméno Dearc sgiathanach, v němž je slyšet skotská gaelština. Původní jméno ostrova Skye v této řeči totiž zní An t-Eilean Sgitheanach, což znamená „okřídlený ostrov“. Jméno pterosaura je tak dvojsmyslnou slovní hříčkou, protože ho lze přeložit jako „plaz z ostrova Skye“ a zároveň také „okřídlený plaz“

TIP: Největším létajícím tvorem Austrálie byl děsivý drak Thapunngaka shawi

Podle paleontologů byl Dearc sgiathanach zřejmě zdatný jedlík ryb a hlavonožců. Jeho křídla dosahovala rozpětí přes 2,5 metru a mezi jurskými pterosaury patřil mezi skutečné obry. „Dearc je největším známým pterosaurem období jury. Jeho nález nám říká, že se pterosauři podstatně zvětšili mnohem dříve, než jsme si zatím mysleli, dlouho před obdobím křídy, v němž jim stále více konkurovali ptáci," okomentoval objev vedoucí výzkumného týmu, britský paleontolog Steve Brusatte z Edinburské univerzity.