vesmír

Každý den narazí do zemské atmosféry biliony atomových jader, cestujících kosmem rychlostí blízkou rychlosti světla. Energie kosmického záření by mohla „pohánět“ životní procesy jednoduchých organismů třeba na Marsu.

02. 08. 2020

01. 08. 2020

Kosmické záření zodpovídá za neustálý vznik řady nestabilních radioaktivních izotopů v atmosféře. Přispívá tak k radioaktivnímu pozadí na Zemi asi 13 %. S nadmořskou výškou však jeho vliv roste.

26. 07. 2020

Kosmologický teleskop v pustých chilských horách.

22. 07. 2020

11. 07. 2020

Snímek Petra Horálka zachycující noční nebe nad místem, kde se staví dalekohled ELT.

02. 07. 2020
01. 07. 2020

Poloha obyvatelné zóny závisí na vývoji mateřské hvězdy.

14. 06. 2020

Obzvlášť nadějný cíl pro hledání stop života představují soustavy méně zářivých hvězd, tzv. oranžových trpaslíků.

07. 06. 2020

31. 05. 2020

Galileův primitivní dalekohled

Sestaven v roce: 1610
Zvětšení: 30×

Historicky první dalekohled si nechal 2. října 1608 patentovat holandský optik Hans Lippershey. O rok později jeho poznatky využil známý Ital Galileo Galilei a pomocí zdokonaleného teleskopu, složeného ze spojky a rozptylky, učinil na svou dobu řadu převratných astronomických objevů.

Prvním objektem, na který namířil svůj jednoduchý přístroj, se stal Měsíc. Na základě pozorování stínů vypočítal Galilei výšku hor na jeho povrchu, a spustil tak skutečnou revoluci v astronomii. Sedmého ledna 1610 potom nasměroval vylepšený teleskop s 30násobným zvětšením na Jupiter a spatřil v jeho blízkosti tři malé jasné „hvězdy“: jednu západně od kotoučku planety, zbývající dvě východně a všechny v jedné linii. Následujícího večera našel zmíněnou trojici západně od plynného obra, opět v jedné přímce, a později spatřil ještě čtvrtou „stálici“ – objevil tak první čtyři měsíce Jupitera.

Dalším cílem Galileova pozorování se stal Saturn a jeho prstence v podobě „skvrn“ po stranách planety, sluneční skvrny a také Venuše, u níž astronom identifikoval střídání fází od úplňku po úzký srpek. Zjistil rovněž, že stříbřitý pás Mléčné dráhy utvářejí hvězdy.

23. 05. 2020

Polární záře představují velmi efektní podívanou, přičemž za ni z velké části může magnetické pole Země.

19. 05. 2020
03. 05. 2020

Návrh sondy VERITAS

16. 04. 2020
14. 04. 2020

Závoj z mlhoviny

autor snímku: Miguel Claro

Souhvězdí Orion tvoří pás tří jasných stálic Alnitak, Alnilam a Mintaka, ale také Orionův komplex, jehož součást představuje Velká mlhovina. Od Země ji dělí 1 600 světelných let a v plné kráse ji zvěčnil astrofotograf Miguel Claro.

04. 04. 2020