V Mléčné dráze mohou být miliony osamělých obřích planet

22.04.2016 - Martin Reichman

Již před 5 lety vědci oznámili, že ve vesmíru s velkou pravděpodobností plují miliony osamělých planet a dalších obřích objektů. Nyní se podařilo jednoho takového poutníka nalézt

Náš vesmír je podle všeho plný osamělých poutníků – osamělých v pravém slova smyslu – obří planety a objekty až 50× hmotnější než Jupiter totiž nejsou součástí žádných hvězdných systémů. Odborníci odhadují, že takových objektů mohou být v Mléčné dráze miliony a miliardy.

Jednoho ze zástupců těchto osamělých objektů se podařilo nalézt při kontrole dat sesbíraných supercitlivým infračerveným teleskopem WISE. Objekt, který dostal označení WISEA 1147 (WISEA J114724.10-204021.3) je s velkou pravděpodobností hnědým trpaslíkem s hmotností 5 až 10× převyšující hmotnost Jupitera. Od Země jej dělí okolo 175 světelných let a nachází se v oblasti protoplanetárního disku TW Hydrae.

Obří planety a hnědí trpaslíci

Hnědí trpaslíci jsou subhvězdnými objekty - nevyzařují světlo a energii neboť na nich neprobíhá termonukleární reakce. Vyzařují ale rádiové a infračervené záření a někdy také viditelné světlo o velmi dlouhé vlnové délce. Hnědý trpaslík vzniká z protohvězdy, která nemá dostatečnou hmotnost, aby v ní mohly probíhat veškeré termonukleární reakce (kromě slučování deuteria). Z tohoto hlediska se považuje za přechod mezi planetou a hvězdou.

TIP: Fascinující evoluční příběh: Kdysi žhnoucí povrch by dnes neohřál ani vodu na čaj

Trpaslíci s hmotností nad 80 Jupiterů se obvykle stávají plnohodnotnými hvězdami (teplota v jejich jádře jim umožní spalovat lehký vodík), naopak objekty s hmotností menší než 13 Jupiterů ztrácí schopnost slučovat deuterium a stávají se tak obřími planetami. Svou hmotností by 1147 WISEA patřil mezi obří planety, odborníci jej ale přesto považují za hnědého trpaslíka. Jde totiž o velmi mladý objekt - vědci jeho věk odhadují na pouhých 10 milionů let.

jpl.nasa.gov