Zítra končí unikátní pokus: Roční vesmírná mise Kellyho a Kornijenka je u konce

01.03.2016 - Martin Reichman

Zítra se završí experimentální rok trvající mise dvojice astronautů na mezinárodní vesmírné stanici. Jaká vlastně byla?

Až zítra ráno Američan Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko přistanou v kokpitu Sojuzu TMA-18M v Kazachstánu, budou mít na svém kontě místo obvyklé půlroční porce pobytu na ISS dvojnásobný zápis. Oba astronauté k ISS zamířili 27. března 2015 v rámci expedice 44. Během jejich ročního pobytu se mnohé změnilo.

Zahradničení i rekonstrukce vesmírné stanice

Doprava zásob na mezinárodní vesmírnou stanici je velmi drahá, astronauté proto během uplynulého roku experimentovali s pěstováním vlastní zeleniny. V srpnu tak mohli poprvé ochutnat salát vypěstovaný ve vesmíru. S pěstováním rostlin na ISS souvisel i další pokus, během nějž Kelly a jeho kolegové vypěstovali na své vesmírné zahrádce první mimozemskou květinu.

Mezinárodní vesmírná stanice prochází v současné době poměrně rozsáhlou rekonstrukcí – mimo běžnou údržbu probíhá její příprava pro dokování kosmických lodí SpaceX a Boeingu.

Problémy se zásobováním

Zásobování ISS nebylo v uplynulém roce rozhodně bezproblémové. Progress 59, který k ISS zamířil na konci dubna, se krátce po startu vymknul kontrole a po několika dnech shořel v atmosféře Země i s nákladem paliva, potravin, náhradních dílů, vědeckých experimentů a záložního zařízení pro výstup do otevřeného prostoru.

Podobně dopadla i zásobovací mise SpaceX, jejíž raketa Falcon 9, nesoucí k ISS zásobovací loď Dragon, na konci června explodovala krátce po svém startu. I ta měla na ISS dopravit především zásoby pro astronauty a také řadu vědeckých experimentů.

TIP: Nejdelší, nejkratší, nejnebezpečnější: Rekordní výstupy do otevřeného vesmíru

Přestože je Kellyho a Kornijenkův výkon mimořádný, zdaleka nejde o absolutní rekord nepřetržitého pobytu ve vesmíru. Ten drží Valerij Poljakov, který v letech 1994 a 1995 strávil na stanici Mir 437,7 dne.

NASA, Wikipedia