Konec lidstva 5× jinak: Kdy přijde zkáza z kosmu?

Kolizi s velkým asteroidem vědci zatím vylučují. Přesto se potenciálně smrtících objektů pohybují v okolí Země tisíce

Ve hře o přežití lidstva zůstává řada faktorů, které nemůžeme ovlivnit vůbec. Patří k nim i kolize s vesmírným tělesem. Naposledy si „kosmická náhoda“ se Zemí zahrála před 66 miliony lety, kdy poloostrov Yucatan zasáhla planetka Chicxulub. Dopad objektu o průměru 10 000 km tehdy vyvrhl do vzduchu 200 000 km³ horniny a vedl k vyhynutí dinosaurů. Badatelé se shodují, že by těleso srovnatelných rozměrů dokázalo smést z povrchu zemského i náš druh.

Kolize by samozřejmě okamžitě zdevastovala místo nárazu a následně by po celém světě propukala mohutná zemětřesení i vlny tsunami. Modely navíc ukázaly, že již náraz kilometrového objektu by do ovzduší vyvrhl množství popela, které by zastínilo slunce i na několik měsíců. Toxické saze, celkové ochlazení a pokles srážek by pak zcela zdecimovaly zemědělství, což by dílo zkázy dokonalo.

Asteroid srovnatelný se „zabijákem dinosaurů“ naštěstí naši planetu zasáhne pouze jednou za 100 milionů let. Kromě toho nebezpečné vesmírné objekty bedlivě sleduje i NASA. V současné době jich sice známe asi 15 tisíc, žádný z nich se však nenachází na kolizní dráze

Neúprosný konec

I když se různým scénářům zániku lidského druhu možná vyhneme, kosmická katastrofa Zemi v budoucnu zničí s naprostou jistotou. Pomalu expandující Slunce bude totiž sálat čím dál silněji a zhruba za 1,1 miliardy let „vysaje“ ze zemského povrchu veškerou vodu. O další 3,5 miliardy let později roztaví i horniny a planeta se stane zcela neobyvatelnou. Za následujících 500 milionů roků pohltí stálice Merkur i Venuši a její okraj dosáhne až k Zemi. Těžko soudit, zda budou naši vzdálení potomci pozorovat děsivé divadlo z odlehlých koutů vesmíru.