Nejúspěšnějším pilotem severovietnamského letectva se stal Nguyen Van Coc z 921. stíhacího pluku. Na kontě měl 15 sestřelených amerických strojů
Budoucí stíhač van Coc se narodil roku 1943 ve Francouzské Indočíně severně od Hanoje. Už v dětství do jeho života tragicky zasáhla politika, když otce a strýce – členy osvobozeneckého hnutí Viet Minh – zabili Francouzi. V obavách z dalších násilností matka přestěhovala rodinu k letecké základně, což podnítilo Cocův zájem o letectví. Nastoupil na leteckou školu v provincii Bac Giang, v roce 1961 vstoupil do vojenského letectva a podstoupil výcvik v Haiphongu. Čtyři roky strávil v SSSR, kde se stal pilotem MiG-17. Brzy se přeškolil i na modernější MiG-21 a v roce 1965 začal operačně létat u 921. stíhacího pluku.
Jeho první boje nedopadly nejlépe – v lednu 1967 se ocitl v pasti nastražené americkými F-4, které se elektronicky maskovaly jako F-105. Coc a další čtyři vietnamští letci byli sestřeleni. Brzy se však projevil Cocův talent a na pozici wingmana dosáhl v letech 1967–1968 devíti sestřely F-4, F-102 a F-105. Ve všech případech pilotoval MiG-21PF a použil tepelně naváděné střely R-3S Atoll. Po ukončení americké bombardovací ofenzivy v říjnu 1968 byl Nguyen Van Coc přeložen do výcvikové školy, kde působil jako instruktor.
Jeden z jeho žáků – Nguyen Duc Soat v roce 1972 sestřelil šest amerických letounů. Coc své skóre rozmnožil v roce 1969 o dva sestřely bezpilotních AQM-34 Firebee. Nguyen Van Coc zůstal ve vietnamském letectvu až do roku 2002, kdy kvůli horšícímu se zdraví ve funkci vrchního inspektora odešel do výslužby.
Příště: Charles Barbin DeBellevue (*1945): Zbraňový operátor stíhacím esem
Válka REVUE SPECIÁL, Proudová letadla
VesmírPodle bulharských matematiků je chování Sluneční soustavy je velice stabilní. Jsou proto přesvědčeni, že náš planetární systém vydrží nejméně 100 tisíc let. (ilustrace: NASA, CC BY-SA 4.0)
VálkaSověti nasadili tanky T-54 (na snímku) a T-55 také během okupace Československa v srpnu 1968. (foto: Wikimedia Commons, František Dostál, CC BY-SA 4.0)