Rušno na Marsu: Zvláštní oblak nad marsovskou sopkou Arsia Mons

29.11.2018 - Stanislav Mihulka

Na Marsu se ale dějí zajímavé věci. V těsné blízkosti marsovského vulkánu Arsia Mons vědci objevili zhruba 1 500 kilometrů dlouhý oblak

<p>Snímek sondy Mars Express s oblakem v blízkosti vulkánu Arsia Mons</p>

Snímek sondy Mars Express s oblakem v blízkosti vulkánu Arsia Mons

Celý svět v těchto dnech sledoval úspěšné přistání americké sondy InSight na povrchu rudé planety. Na Marsu se ale dějí i jiné zajímavé věci. Odborníci nedávno odhalili zvláštní oblak, který se objevil u úbočí sopky Arsia Mons. Bíle zbarvený oblak měří zhruba 1 500 kilometrů.

Mars má sice hodně řídkou atmosféru, ale oblaka v marťanských horách nejsou ničím výjimečným. Tohle mračno je ale skutečně zvláštní. Je totiž velmi velké a jak se ukázalo, je i velmi vytrvalé. Sondy ho poprvé zachytily na snímcích letos 13. září a o měsíc později tam stále ještě bylo.

Oblak z prachové bouře

Pokud jde původ oblaku, Francois Forget z francouzského výzkumného centra CNRS v Paříži a jeho kolegové vyloučili, že by oblak mohl být vulkanického původu, i když to tak na první pohled vypadá. Arsia Mons je sice asi 20 kilometrů vysoká sopka, ale tenhle vulkán byl na vrcholu aktivity asi před 150 miliony let a měl by být zcela vyhaslý nejméně 10 milionů let.

TIP: Zvláštní zvlněnou krajinu Marsu možná vytvářel levitující písek

Podle Forgeta a jeho týmu pozorovaný oblak vznikl v důsledku nedávné globální písečné bouře na Marsu. Na jeho vzniku se podílel prach společně s chladnějším ovzduším. Dlouhou výdrž oblaku přitom podle nich způsobují podobné jevy, jaké zodpovídají za tvorbu kondenzačních stop za letouny v pozemské atmosféře. Budou se teď příznivci chemtrails bát i fotografií z Marsu?

• Zdroj fotografií: ESA/GCP/UPV/EHU Bilbao