technika

Na dně vyschlého prehistorického jezera se každoročně koná SpeedWeek, závod nejrychlejších strojů světa. Fotografie zachycuje speciálně přestavěný britský motocykl Triumph Bonneville.

19. 05. 2020

Nejčtenejší


Dalibor Farný je dnes jediným výrobcem digitronů na světě. Jejich retro vzhled si vás snadno získá.

21. 01. 2020

Po ohňostrojích zůstává ve vzduchu plno toxických látek a jedovatý odpad se snáší k zemi po kilech. Na rozdíl od ohňostrojů dovedou drony vytvořit ve vzduchu stabilní obrazce, které se navíc pohybují.

14. 01. 2020

S výhledem na Skalnaté hory

Kde: Kanada
Rekord: první železnice spojující východní a západní pobřeží Kanady
Nejvyšší bod: sedlo Kicking Horse, 1 643 m n. m.
Délka tratě: 4 801 km (Montreal – Vancouver) 

První kanadská železnice byla postavena roku 1836 nedaleko Montrealu. Od té doby se systém rozrostl na téměř padesát tisíc kilometrů, z nichž jen 129 je elektrifikovaných – prakticky všude dopravu zajišťují dieselové lokomotivy. Traduje se, že Kanadská konfederace vznikla i díky železnici: nákladná výstavba vyčerpala státní pokladnu a všichni si také uvědomovali potřebu vzniku trati, která by propojila Kanadu naskrz, od Pacifiku k Atlantiku. 

Budování Kanadské pacifické dráhy trvalo pět let a stálo (v přepočtu na dnešní ceny) asi 12,5 mld. Kč, než byla konečně roku 1885 dokončena. V následujících desetiletích, spolu s dostavbou dalších úseků až na dnešní celkovou délku sítě 22 tisíc kilometrů, hrála důležitou roli v osidlování do té doby prakticky opuštěného kanadského západu. Zatímco cesta prvního transkontinentálního pasažéra z Montrealu do Port Moody (městečka na okraji Vancouveru) trvala šest dnů, dnes zabere polovinu. I zde ale vyjíždí luxusní vlaky, které mají na cestě několik zastávek v nejzajímavějších místech; pak je třeba počítat se zhruba dvoutýdenní cestou.

11. 10. 2019


Reklama

Mezi nejlepší systémy reaktivního pancéřování bývá řazen pancíř DYNA-72 vyráběný v ČR pro tanky T-72M4CZ

 

01. 09. 2019

Ruský tank T-90A se zapnutými infračervenými zářiči systému Štora-1

29. 08. 2019

LST mají místo i v moderní době, v tomto případě se jedná o korejské plavidlo.

23. 08. 2019

LST u pláže v Inčchonu v září 1950

 

20. 08. 2019

 Bez LST by úspěšné vylodění v Normandii bylo nepředstavitelné

16. 08. 2019

Neúnavný dříč

Mašina určená pro tažení vagónů pro bývalé průmyslové oblasti v okolí Philadelphie, Pensylvánie, USA.

03. 08. 2019

Reklama

Ani letadlo, ani loď 

ekranoplán
typ:
létající, vznášedlová loď | vznik: 60. léta 20. století

Ekranoplán v sobě kombinuje nejlepší vlastnosti letadla, vznášedla a lodi: Do rychlosti 80 km/h se chová jako plavidlo, při 100 km/h se díky tzv. dynamickému přízemnímu efektu „mění“ ve vodní kluzák a ve 150 km/h je z něj (mírně neohrabané) letadlo. Uvedenou technologii zdokonaloval v 60. letech Sovětský svaz, který chtěl stroj využívat v armádě: Ekranoplán se totiž díky letu ve výšce několika málo metrů nad hladinou dokázal vyhnout lodním minám, nedal se zasáhnout torpédy, nemusel se dotýkat hladiny, takže jej nezachytily sonary, a zároveň nelétal dost vysoko, aby jej detekovaly radary. Řada technických zádrhelů a komplikací však jeho plné nasazení znemožnila.

27. 07. 2019
06. 07. 2019
29. 06. 2019

Na začátku 19. století prozářilo ulice plynové osvětlení

09. 05. 2019

Šikovný uklízecí robot obstará jako vysavač a mop až 200 metrů čtverečních podlahy bez zásahu obsluhy.

02. 05. 2019

O Ponrepův biograf byl od počátku velký zájem

12. 03. 2019

Stránky

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907