tunel

Švýcarská spojka

Název: Gotthardský úpatní tunel
Délka: 57 kilometrů
Kde: Švýcarsko

V současnosti nejdelší železniční tunel světa spojuje švýcarské obce Erstfeld a Bodio a po dvaceti letech výstavby jej slavnostně otevřeli v červnu 2016. Křižuje alpský masiv, do něhož vniká u samého úpatí – k portálům tunelu tedy nevede nebezpečné stoupání po úbočí. Jedná se tak zároveň o nejdelší „úpatní“ trasu procházející přes Alpy. Stavbu tunelu schválili Švýcaři v referendu v roce 1992 a o čtyři roky později započaly práce. Původně se počítalo s dokončením na konci roku 2016, nicméně dělníci zvládli úkol o půl roku dřív. Při dolování se vykopalo zhruba 28 milionů tun horniny a celý projekt stál v přepočtu 288 miliard korun. (foto: Profimedia)

02. 06. 2021

Nejčtenejší


22. 12. 2020

Dole snímek Arsia Mons, v horní části zhroucená část padesátimetrového lávového tunelu na úbočí Arsia Mons, zachycený kamerou HiRISE

23. 10. 2020

Lávové tunely by na Marsu mohly nabídnout mnohem více prostoru než podobné tunely na Zemi.

15. 05. 2020


Reklama

Základny v měsíčním podzemí by byly chráněné před kosmickým zářením i mikrometeority.

27. 08. 2019
15. 05. 2019

Kapsle jsou právě tak velké, aby se do nich vešly dvě standardizované europalety.

02. 04. 2018

Model teleskopu Extremely Large Telescope (ELT) při testu

27. 12. 2017

I Česko mohlo mít své moře a přístav – díky geniální vizi rychlostního tunelu, jenž by vedl přes Rakousko až do Slovinska.

18. 10. 2017

<p>Tunel bude měřit 1,7 kilometru, na šířku bude mít 36 metrů a na výšku 37 metrů.</p>

06. 03. 2017

Reklama

03. 06. 2016
20. 05. 2016
16. 09. 2015
23. 03. 2014
21. 02. 2014

<p>Aktuální australská výprava žlutých trabantů je prý&nbsp;tím nejdrsnějším, co tato vozidla zažila. Na druhou&nbsp;stranu pečené klokaní ocasy jsou prý lahůdka.</p>

23. 04. 2013

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907