lodě

24. 08. 2019

Nejčtenejší


Ani letadlo, ani loď 

ekranoplán
typ:
létající, vznášedlová loď | vznik: 60. léta 20. století

Ekranoplán v sobě kombinuje nejlepší vlastnosti letadla, vznášedla a lodi: Do rychlosti 80 km/h se chová jako plavidlo, při 100 km/h se díky tzv. dynamickému přízemnímu efektu „mění“ ve vodní kluzák a ve 150 km/h je z něj (mírně neohrabané) letadlo. Uvedenou technologii zdokonaloval v 60. letech Sovětský svaz, který chtěl stroj využívat v armádě: Ekranoplán se totiž díky letu ve výšce několika málo metrů nad hladinou dokázal vyhnout lodním minám, nedal se zasáhnout torpédy, nemusel se dotýkat hladiny, takže jej nezachytily sonary, a zároveň nelétal dost vysoko, aby jej detekovaly radary. Řada technických zádrhelů a komplikací však jeho plné nasazení znemožnila.

27. 07. 2019

Diamantový vrak

Loď: Bom Jesus; kdy byla nalezena: 2008.
Hodnota nálezu: neznámá

Nedaleko ústí Oranžské řeky v Namibii vyplavilo moře jeden z nejhodnotnějších vraků. Na písečné pláži jej však překryla silná vrstva písku a před zraky veřejnosti zůstal dlouho utajen, neboť se nacházel v teritoriu pečlivě střežených diamantových dolů společnosti De Beers.

V roce 2008 zkoumal ovšem geolog těžařské firmy lokalitu s kódovým označením U–60 a narazil na pláži na dokonale sférický kámen. Při bližším ohledání se ukázalo, že nejde o horninu, nýbrž o měděný ingot, který měl navíc na povrchu vyražen symbol trojzubce. Uvedeným způsobem si přitom značil majetek jeden z nejbohatších renesančních finančníků, Němec Anton Fugger.

Archeologové v místě posléze vykopali vrak lodi s velmi zachovalým nákladním prostorem. Z jeho útrob pak „vysvobodili“ 22 tun mědi, zbraně, brnění, bronzové kanony, dělové koule, cínové mísy, slonovinu a hlavně zlato – víc než dva tisíce mincí. Zatímco hodnota nákladu se ještě odhaduje, samotný vrak má pro odborníky nevyčíslitelnou cenu. Pochází zřejmě z 30. let 16. století, a jedná se tedy o nejstarší lodní pozůstatky nalezené na africkém pobřeží.

Po detailním průzkumu vyšlo najevo, že jde o torzo portugalského plavidla Bom Jesus (v překladu „dobrý Ježíš“), jehož kapitán Dom Francisco de Noronha svého času velel posádce 300 mužů. Na moře vypluli roku 1533, načež se za záhadných okolností ztratili poblíž západního pobřeží Afriky. Zatímco osud lodi se tak částečně vyjasnil, nad jejími pasažéry se stále vznášejí otazníky. Nejspíš už se však nikdy nedozvíme, zda se jim povedlo najít spásu na afrických březích.

05. 07. 2019

Mezi špičkovými senzory nebudou na lodi chybět sonary v ponorných kýlech, vlečené sonarové bóje, hydrofon pro poslech mořských živočichů a zařízení na odběr vzorků vzduchu, vody i mořského dna.

23. 03. 2019


Reklama

Drony obstarají dopravu zásilek mezi loděmi a pobřežím.

20. 03. 2019

Poloautonomní plavidlo USSV

03. 02. 2019

Autonomní minolovkový systém ochrání lodě i námořníky

09. 05. 2018

Autonomní člun AutoNaut může brázdit oceán celé týdny.

28. 03. 2018

Dnešní lodě spotřebují mnoho paliva na překonání odporu vody

11. 01. 2018

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

21. 10. 2017

Reklama

<p>Nákladní lodě jsou nečekaně propojené s blesky</p>

11. 09. 2017

<p>S&nbsp;chemickým reaktorem není problém udělat palivo z&nbsp;odpadu</p>

10. 04. 2017

<p>Za pár let by mohly v&nbsp;Amsterdamu plout podobné čluny ve velkém počtu</p>

21. 09. 2016
08. 04. 2016

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907